خانه / خبر شاهنامه / نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی و گرامیداشت زنده یاد عربعلی شروه برگزار می شود
کلیک کنید

نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی و گرامیداشت زنده یاد عربعلی شروه برگزار می شود

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی و گرامیداشت زنده یاد عربعلی شروه برگزار می شود . در آیین بازگشایی این نمایشگاه زاگرس زند شاهنامه پژوه و ایرانشناس به سخنرانی خواهند پرداخت . همچنین فهیمه باروتچی نقلی را از شاهنامه اجرا خواهند کرد . آیین گشایش این نمایشگاه آدینه, ۱۴ اردیبهشت ماه, ۶ تا ۸ پسین(عصر) در گالری شروه به نشانی : خیابان فاطمی, خیابان دائمی, کوچه خجسته, شماره ۹ برگزار خواهد شد . این نمایشگاه تا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از ۴ تا ۷ پسین(عصر) ادامه دارد . عربعلی شروه هنرمندنقاش، سفال‌گر…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی و زنده یاد عربعلی شروه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: نمایشگاه گروهی نقاشی به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی و گرامیداشت زنده یاد عربعلی شروه برگزار می شود . در آیین بازگشایی این نمایشگاه زاگرس زند شاهنامه پژوه و ایرانشناس به سخنرانی خواهند پرداخت . همچنین فهیمه باروتچی نقلی را از شاهنامه اجرا خواهند کرد . آیین گشایش این نمایشگاه آدینه, ۱۴ اردیبهشت ماه, ۶ تا ۸ پسین(عصر) در گالری شروه به نشانی : خیابان فاطمی, خیابان دائمی, کوچه خجسته, شماره ۹ برگزار خواهد شد . این نمایشگاه تا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از ۴ تا ۷ پسین(عصر) ادامه دارد . عربعلی شروه هنرمندنقاش، سفال‌گر و مجسمه‌ساز ایرانی بود. از دیگر سوابق کاری این هنرمند می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های متعدد فردی و گروهی طراحی، نقاشی، مجسمه و سفال و تدریس در دانشکده‌های هنری ایران اشاره کرد. عربعلی شروه در روستای شکوه‌آباد قروه (استان کردستان) به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم، سال‌ها در روستاهای همدان به شغل معلمی پرداخت. او در سال ۱۳۴۸ برای تحصیل در رشتهٔ نقاشی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.و در سال ۱۳۵۴ تحصیل خود را در دانشگاه به‌اتمام رساند. در این زمان برای تدریس آناتومی، به هنرستان هنرهای تجسمی دعوت شد، علاوه بر آن در دانشکده هنرهای زیبا نیز به‌تدریس این درس پرداخت. حضور او در دانشکده تا زمان انقلاب فرهنگی ادامه یافت. در این مدت، وی علاوه بر تدریس، هم‌چنان سفال‌گری را دنبال کرد، به‌طور جدی‌تر به‌کار ترجمه پرداخت و در کنار اسماعیل توکلی(مش‌اسماعیل) مجسمه‌سازی را آغاز کرد. وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۵۹ شروه را بیش‌تر به‌سمت ترجمه کشاند که همین امر نقشی مهم در توسعهٔ هنر ایران داشت.محمدحسن حامدی سردبیر و مدیرمسئول مجله تندیس و از دوستان استاد عربعلی شروه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درمورد فعالیت‌های مترجمی این استاد ارزشمند گفت: [عربعلی شروه[..] با ترجمهٔ کتاب‌های آموزشی و آکادمیک در زمینهٔ هنرهای تجسمی تأثیر عمیق و مهمی در توسعهٔ هنرمندان بعد از انقلاب داشت. تکنیک و روش طراحی، کلیدهای طراحی، هنر رنگ اتین، تاریخ هنر نقاشی ایران و جهان، مینیاتورهای نسخه‌های خطی جامی در قرن ۱۶ از مهم‌ترین کتاب‌های این استاد نامی است.ایشان همچنین کارهای متعددی در زمینهٔ مجسمه‌سازی انجام داد که از آن جمله می‌توان به برپایی نمایشگاه‌هایی اشاره کرد که در آن به داستان‌هاوشخصیت‌های #شاهنامه پرداخته شده‌است. جامعهٔ هنری ایران، عربعلی شروه را به‌عنوان یکی از بی‌ادعاترین هنرمندان معرفی کرده که آزادگی، وارستگی، فروتنی و تواضع را به حد کمال رسانید. او تشنهٔ یادگیری و عاشق یاد دادن بود، به شاهنامه عشق می‌ورزید و آن را چراغِ راه می‌خواند و معتقد بود شاهنامه گوهر گرانبهای فرهنگ و زبان فارسی‌ست و آدمیان را از بدی کردن دور و به نیکی و خرد دعوت می‌کند. تأکید او به کسانی که در بیرون از مرزها زندگی می‌کنند این بود که به کودکانشان زبان #فارسی را بیاموزند تا آنها هم از این موهبت بی‌بهره نباشند و شاهنامه و نظامی بخوانند.
استاد عربعلی شروه، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ به‌علت بیماری سرطان در ۷۲سالگی به دیار باقی شتافت. تنها وصیتی که داشت این بود که شاهنامه بخوانید.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس