خانه / خبر شاهنامه / نفیس‌ترین چاپ سنگی «شاهنامه» در کتابخانه ملی
کلیک کنید

نفیس‌ترین چاپ سنگی «شاهنامه» در کتابخانه ملی

  باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: نفیس‌ترین نسخه چاپ سنگی «شاهنامه» فردوسی که متعلق به ۱۷۶ سال پیش است در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، این نسخه توسط یک فرد ایرانی به نام محمدباقر تاجر شیرازی در بمبئی به چاپ رسیده و محمد سعید رامپوری دیباچه‌نویس هندی در سال ۱۲۶۶ هجری قمری آن را تصحیح کرده است. طبق نوشته موجود در این کتاب، تذهیب و رنگ‌آمیزی تصاویر را میرزا علی‌اکبر نقاش به عهده داشته است. نفیس‌ترین نسخه چاپ سنگی شاهنامه فردوسی از جهت تصویرگری و رنگ‌آمیزی دارای…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.56 ( 1 امتیازات)
0

نفیس‌ترین چاپ سنگی «شاهنامه» در کتابخانه ملی

 

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: نفیس‌ترین نسخه چاپ سنگی «شاهنامه» فردوسی که متعلق به ۱۷۶ سال پیش است در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، این نسخه توسط یک فرد ایرانی به نام محمدباقر تاجر شیرازی در بمبئی به چاپ رسیده و محمد سعید رامپوری دیباچه‌نویس هندی در سال ۱۲۶۶ هجری قمری آن را تصحیح کرده است. طبق نوشته موجود در این کتاب، تذهیب و رنگ‌آمیزی تصاویر را میرزا علی‌اکبر نقاش به عهده داشته است.

نفیس‌ترین نسخه چاپ سنگی شاهنامه فردوسی از جهت تصویرگری و رنگ‌آمیزی دارای ارزش و اهمیت است. این اثر ۵۶۴ صفحه دارد و در مقدمه آن بیت‌هایی چون «به نام خداوند جان و خرد/ کز این برتر اندیشه بر نگذرد» به خط نستعلیق نوشته شده است.

در این اثر نفیس یادداشت‌هایی با عنوان «زایچه‌نامه» که شامل تاریخ تولد و مرگ می‌شود وجود دارد و می‌توان با استناد به این «زایچه‌نامه‌»ها تاریخچه حدودی چاپ نسخ چاپ سنگی را به دست آورد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس