خانه / خبر شاهنامه / نام کاوه در فهرست نهایی اسامی سیاره های فراخورشیدی
کلیک کنید

نام کاوه در فهرست نهایی اسامی سیاره های فراخورشیدی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: با توجه به افزایش تعداد سیاره های فراخورشیدی کشف شده، اتحادیه بین المللی اخترشناسی (IAU) برای نامگذاری آنها از کشورهای مختلف کمک گرفته است. در فهرست نهایی این اسامی، نام کاوه به عنوان یکی از قهرمانان شاهنامه فردوسی نیز به چشم می خورد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از دیجیاتو اتحادیه بین المللی اخترشناسی (IAU) چندی قبل پروژه ای به نام NameExoWorlds را راه اندازی کرد تا پیشنهادات بیش از ۷۸۰ هزار نفر از ۱۱۲ کشور مختلف را برای نامگذاری اگزوپلنت ها دریافت کند. برای تخصیص هر اگزوپلنت به یک کشور، این…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 3.7 ( 1 امتیازات)
0

نام کاوه در فهرست نهایی اسامی سیاره های فراخورشیدی
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: با توجه به افزایش تعداد سیاره های فراخورشیدی کشف شده، اتحادیه بین المللی اخترشناسی (IAU) برای نامگذاری آنها از کشورهای مختلف کمک گرفته است. در فهرست نهایی این اسامی، نام کاوه به عنوان یکی از قهرمانان شاهنامه فردوسی نیز به چشم می خورد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از دیجیاتو اتحادیه بین المللی اخترشناسی (IAU) چندی قبل پروژه ای به نام NameExoWorlds را راه اندازی کرد تا پیشنهادات بیش از ۷۸۰ هزار نفر از ۱۱۲ کشور مختلف را برای نامگذاری اگزوپلنت ها دریافت کند. برای تخصیص هر اگزوپلنت به یک کشور، این سیاره باید در آن کشور به راحتی دیده شده و با تلسکوپ های عادی قابل رصد باشد. سپس کمیته ای از آن کشور بر اساس مضامین فرهنگی و تاریخی مختلف، برای نام پیشنهادی نظرسنجی می کنند. گزینه نهایی برای تایید به IAU ارسال می شود.

فهرست اسامی تایید شده به تازگی از سوی IAU منتشر شده که بین آنها، ستاره HD 175541 به کشور ایران اختصاص یافته است. هیئت ایرانی برای این ستاره و سیاره فراخورشیدی آن، به ترتیب نام های «کاوه» و «کاویان» را انتخاب کرده اند. کاوه آهنگر یکی از قهرمانان شاهنامه فردوسی است که جنبش مردمی را علیه ضحاک راه می اندازد.

با انتخاب این دو نام برای ستاره HD 175541 و اگزوپلنت آن، از این به بعد کشفیات مربوط به این سامانه ستاره ای نیز بر اساس شخصیت ها، نمادها و مکان های داستان کاوه آهنگر برگزیده خواهند شد.

دیگر کشورها نیز نام های مشابهی را انتخاب کرده اند. به عنوان مثال مالزی نام جواهرات یعنی Baiduri به معنای سنگ اوپال و Intan به معنای الماس را برای سامانه ستاره ای HD 20868 پیشنهاد کرده است. آرژانتین هم اسامی Naqaya و Nosaxa را برای سامانه HD 48265 پیشنهاد کرده که از زبان های باستانی این کشور گرفته شده اند.

گفتنیست هدف IAU از راه اندازی این پروژه، تشویق مردم به اخترشناسی و مشارکت حداکثری در این حوزه بوده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس