خانه / گزارش / میرجلال الدین کزازی : روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود
کلیک کنید

میرجلال الدین کزازی : روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش :  روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود. میر جلال‌الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی واکنش نشان دادند. ایشان در گفتگو با صدای میراث گفته اند: پرسیدند نظرت چیست؟ می‌گویم روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود.چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی و هنری را می‌سزد که به خواست خودشان در جایگاه‌هایی گرامی و ارجمند همچون آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند، اما در بخشی جدا از آن جایگاه، مانند آنچه در آرامگاه حافظ می‌بینید به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از میرجلال‌الدین کزازی در این متن با اعلام این موضوع که پس از دفن…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.6 ( 2 امتیازات)
0

میرجلال الدین کزازی : روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش :  روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود. میر جلال‌الدین کزازی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی واکنش نشان دادند. ایشان در گفتگو با صدای میراث گفته اند: پرسیدند نظرت چیست؟ می‌گویم روا نیست آرامگاه بزرگان گورستان شود.چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی و هنری را می‌سزد که به خواست خودشان در جایگاه‌هایی گرامی و ارجمند همچون آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند، اما در بخشی جدا از آن جایگاه، مانند آنچه در آرامگاه حافظ می‌بینید

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از میرجلال‌الدین کزازی در این متن با اعلام این موضوع که پس از دفن استاد محمدرضا شجریان در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی سراینده شاهنامه با تماس‌های مکرر برای اعلام‌نظر در این خصوص مواجه شده است، اعلام کرد: «فردای خاکسپاری روانشاد شجریان به من زنگ زدند و دیدگاه مرا نیز جویا شدند که آیا با چنین کاری دمساز و آن را شایسته می‌دانید؟»

این شاهنامه پژوه و چهره ماندگار ادبیات فارسی اعلام کرد: «از دیدگاه من چهره‌های برجسته فرهنگی و ادبی و هنری را می‌سزد که به خواست خودشان در جایگاه‌هایی گرامی و ارجمند همچون آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند، اما در بخشی جدا از آن جایگاه، مانند آنچه در آرامگاه حافظ می‌بینید که تنی چند از نام‌آوران فرهنگ و ادب و هنر ایران را در گورستانی که در کنار آرامگاه جای دارد، اما یکسره با دیوار و در، از آن جدا شده است به خاک سپرده‌اند.»

جلال‌الدین کزازی در واکنش به دفن استاد محمدرضا شجریان در حریم آرامگاه فردوسی و در باغ محوطه این اثر ثبت ملی و در مسیر ثبت جهانی اعلام کرد: «اگر این نام‌آوران را در پردیز «حریم» آرامگاه بزرگان درگذشته به خاک بسپارند اندک‌اندک آنجا به گورستان دگرگون خواهد شد و این کاری است ناروا.»

دفن استاد محمدرضا شجریان از چهره‌های نام‌آور موسیقی ایران در آرامگاه فردوسی بازتاب‌های مختلف داشت و گزارش‌های صدای میراث از جزئیات و چگونگی دفن این چهره موسیقی ایران در آرامگاه فردوسی و چگونگی تغییر مکان دفن استاد شجریان با اصرار خانواده این چهره درگذشته موسیقی ایران نیز با واکنش‌های مختلف مواجه شد. موافقان این اقدام را برای پاسداشت زحمات استاد شجریان مناسب دانسته و حتی همچون مدیرکل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث‌فرهنگی اذعان می‌کردند که دفن استاد شجریان بر ارزش‌های تاریخی مجموعه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی افزوده و جایگاه فردوسی را بالاتر برده است. در سوی دیگر مخالفان معتقدند که اصرار خانواده استاد شجریان برای دفن ایشان خارج از محل کارشناسی شده منجر به زیرپا گذاشتن نظرات کارشناسی در حفظ موازین میراث‌فرهنگی و رعایت ارزش‌های یک محوطه تاریخی است که روند ثبت جهانی را طی می‌کند.

اخیرا نیز جمعی از کنشگران میراث‌فرهنگی در نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی از علی‌اصغر مونسان خواسته‌اند پاسخ دهد که «با توجه به قانون تعیین حریم در سال ۱۳۸۴ به شماره ۸۴۲۴۹۳۹/۱ و ممنوعیت هرگونه پی‌کنی و کندو‌کاو در عرصه آثار و محوطه‌های تاریخی و با توجه به تصویب‌نامه سال ۱۳۷۷ که در آن دفن اموات در آثار تاریخی ممنوع اعلام شده است، چرا و ‌به چه دلیل به نظر کارشناسان معترض میراث بی‌حرمتی شده است؟!»

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس