خانه / خبر شاهنامه / سردیس فردوسی، هدیه ایران به مردم فنلاند
کلیک کنید

سردیس فردوسی، هدیه ایران به مردم فنلاند

     باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : دانشگاه هلسینکی همزمان با جشن‌های صدمین سالگرد استقلال فنلاند میزبان حکیم ابوالقاسم فردوسی و نوای حماسی شاهنامه بود. به گزارش ایسنا، سردیس سراینده میهنی ایرانیان با حضور چهره‌های نامدار فرهنگی و سیاسی اسکاندیناوی در جشن‌های یکصدمین سالگرد انقلاب فنلاند رونمایی شد. ‌سال ۲۰۱۷ میلادی برابر با ۱۰۰ سالگی برپایی جمهوری در کشور فنلاند است و کشورهای گوناگون کوشیده‌اند تا در پاسداشت این رویداد تاریخی با مردم فنلاند همراهی کنند. پس به ابتکار نمایندگی ایران، سردیس فردوسی به‌عنوان نماد پیوند دو کشور از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری فنلاند هدیه داده شد.این مراسم…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

     اهدای سردیس فردوسی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : دانشگاه هلسینکی همزمان با جشن‌های صدمین سالگرد استقلال فنلاند میزبان حکیم ابوالقاسم فردوسی و نوای حماسی شاهنامه بود.

به گزارش ایسنا، سردیس سراینده میهنی ایرانیان با حضور چهره‌های نامدار فرهنگی و سیاسی اسکاندیناوی در جشن‌های یکصدمین سالگرد انقلاب فنلاند رونمایی شد.

‌سال ۲۰۱۷ میلادی برابر با ۱۰۰ سالگی برپایی جمهوری در کشور فنلاند است و کشورهای گوناگون کوشیده‌اند تا در پاسداشت این رویداد تاریخی با مردم فنلاند همراهی کنند. پس به ابتکار نمایندگی ایران، سردیس فردوسی به‌عنوان نماد پیوند دو کشور از جمهوری اسلامی ایران به جمهوری فنلاند هدیه داده شد.این مراسم با ضرب و زنگ حماسی مرشد محسن شریفی و تحسین کامبیز جلالی سفیر ایران در هلسینکی همراه بود.مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری فردوسی نیز در این مراسم گفت: اگر تنها و تنها فردوسی یک خدمت کرده باشد و آن نیز نگاهبانی از زبان کهن و کلاسیک جهان، زبان پارسی باشد، سزاوار جاودانگی ابدی است.در ادامه، پروفسور همین آنتیلا – استاد دانشگاه و مترجم فنلاندی شاهنامه – درباره اندیشه ژرف حکیم و اثر سراسر اندرز او سخن گفت.

چاپ شاهنامه برگردان استاد آنتیلا به زبان فنلاندی در سال گذشته، مهم‌ترین انگیزه برای پیشکش سردیس فردوسی به مردم فنلاند بود.سخنرانی میزبان، پروفسور یوکو کولا، رییس دانشگاه هلسینکی که با همراهی روسای دانشکده‌های گوناگون و مدیران بلندپایه وزارت امور خارجه فنلاند انجام گرفت، دیباچه‌ای برای پرده‌برداری از نیم‌تنه فردوسی شد.این سردیس که ساخته هنرمند افشین اسفندیاری است و به سفارش و پشتیبانی نمایندگی کشور در هلسینکی طراحی و ساخته شده، چهارمین سردیس حکیم توس است که در هفت سال گذشته پس از ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو از سال ۲۰۱۰ تا کنون به تکاپوی موسسه فردوسی پیشکش می‌شود.پیرو هماهنگی‌های صورت‌گرفته، یادبود فردوسی ویژه صدمین سالگرد استقلال فنلاند در بخش آسیا و آفریقای دانشگاه هلسینکی نصب خواهد شد.در کنار این آیین، نمایشگاه عکسی از سعید محمودی ازناوه و برترین هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران برپا شد که با استقبال مهمانان روبه‌رو شد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس