خانه / گزارش / سجاد آیدنلو :تنها ۷۲۶ لغت، ترکیب یا اسم خاص عربی در ۵۰ هزار بیت شاهنامه وجود دارد
کلیک کنید

سجاد آیدنلو :تنها ۷۲۶ لغت، ترکیب یا اسم خاص عربی در ۵۰ هزار بیت شاهنامه وجود دارد

باشگاه شاهنامه پژوهان _گروه خبر :  نوزدهمین برنامه سالروز بزرگداشت فردوسی در اصفهان توسط انجمن دوستداران فردوسی در این شهر برگزار شد. سجاد آیدنلو شاهنامه پژوه در این همایش به سخنرانی پرداخت . آنچه در ادمه می آید بخشهایی از سخنرانی ایشان در همایش بزرگداشت فردوسی در سالن اتاق بازرگانی اصفهان است . سجاد آیدنلو در همایش بزرگداشت فردوسی در اصفهان گفت : تنها ۷۲۶ لغت، ترکیب یا اسم خاص عربی در ۵۰ هزار بیت شاهنامه وجود دارد.اگر این تعداد لغت را با…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
سخنرانی سجاد آیدنلو در بزرگداشت فردوسی در اصفهان ( عکس از بخارا )

سخنرانی سجاد آیدنلو در بزرگداشت فردوسی در اصفهان ( عکس از بخارا )

باشگاه شاهنامه پژوهان _گروه خبر :  نوزدهمین برنامه سالروز بزرگداشت فردوسی در اصفهان توسط انجمن دوستداران فردوسی در این شهر برگزار شد. سجاد آیدنلو شاهنامه پژوه در این همایش به سخنرانی پرداخت . آنچه در ادمه می آید بخشهایی از سخنرانی ایشان در همایش بزرگداشت فردوسی در سالن اتاق بازرگانی اصفهان است .

سجاد آیدنلو در همایش بزرگداشت فردوسی در اصفهان گفت : تنها ۷۲۶ لغت، ترکیب یا اسم خاص عربی در ۵۰ هزار بیت شاهنامه وجود دارد.اگر این تعداد لغت را با ۵۰ هزار بیت سروده شاهنامه مقایسه کنید، رقم بسیار اندکی است.
سجاد آیدنلو با اشاره به دیدگاهی که در برخی افکار عامه یا حتی برخی خواص در باره پیراستگی شاهنامه از هر واژه و ترکیب عربی وجود دارد، افزود: این دیدگاه معتقد است که امتیاز شاهنامه این است که در آن هیچ لغت یا ترکیب معرب بکار نرفته و تمام این گنجینه بزرگ به زبان فارسی سروده است.  این دیدگاه در نزد جمعی از ایرانیان در گذشته هم وجود داشته و حتی در افسانه ای آمده است که سلطان محمود غزنوی به فردوسی گفته است اگر چنین اثری را بدون وجود هیچ واژه عربی خلق کند، از صله و عنایت شاهانه برخوردار می شود.
این استاد دانشگاه با رد این نظریه و ارائه دیدگاه برخی شاهنامه شناسان داخلی و خارجی در باره وجود برخی واژگان یا ترکیب های عربی در اثر ارزشمند فردوسی گفت: در تازه ترین بررسی دکتر جلال خالقی مطلق گفته شده است که حدود ۵۰۰ واژه و اسم خاص عربی در شاهنامه وجود دارد.
وی افزود: من در مقاله ۸۰ صفحه ای تحت عنوان ‘برمایون’ (برادر فریدون در شاهنامه) که در آینده منتشر خواهد شد، نشان داده ام که در شاهنامه در مجموع ۷۲۶ واژه و اسم خاص عربی یا معرب وجود دارد. این کار علاوه براینکه نماد پیروی حکیم توس از طبیعت هنجار رایج روزگار اوست، از تاثیر زبان منثور و مکتوب آن دوران در شاهنامه و هوشیاری فردوسی در تشخیص بلاغت اثرش و درونمایه ایرانی آن حکایت می کند.

سجاد آیدنلو افزود : فردوسی با اینکه در برخی از قسمت های اولیه شاهکارش واژگانی کاملاً فارسی بکار می برد در قسمت های بعد در جاهایی عامداً همان مفاهیم را به زبانی عربی بکار می گیرد و این امر نشانه توان و قدرت مانور واژگانی حکیم توس است.
وی گفت: اغلب این واژگان عربی اندک در عین حال معرف قالب مفاهیم ذهن آشنا و مانوس برای مردم زمانه فردوسی است .
این شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه تاکید کرد: فردوسی بدرستی از زبان طبیعی روزگارش برای سرودن شاهکارش استفاده کرده است .

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس