خانه / بایگانی / هنر / روایتی از داستان “ضحاک” که ۱۰ سال ساخت آن طول کشید
کلیک کنید

روایتی از داستان “ضحاک” که ۱۰ سال ساخت آن طول کشید

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش :  «آخرین داستان» به واسطه حضور و پذیرشش در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی یکی از نمونه های موفق انیمیشن در سینمای ایران است و پروسه ساخت و تولید آن که برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است، خود ۱۰ سال زمان برده است. به گزارش ایسنا، در خلاصه داستان این انیمیشن که برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است و به گفته کارگردان و نویسنده این اثر برای مخاطب نوجوانان ۱۳ سال به بالا ساخته شده است، آمده:« جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه طلبی برای…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.3 ( 2 امتیازات)
0

آخرین داستان اثر اشکان رهگذر

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش :  «آخرین داستان» به واسطه حضور و پذیرشش در جشنواره های مختلف داخلی و بین المللی یکی از نمونه های موفق انیمیشن در سینمای ایران است و پروسه ساخت و تولید آن که برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه فردوسی است، خود ۱۰ سال زمان برده است.
به گزارش ایسنا، در خلاصه داستان این انیمیشن که برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه فردوسی است و به گفته کارگردان و نویسنده این اثر برای مخاطب نوجوانان ۱۳ سال به بالا ساخته شده است، آمده:« جمشید رفته است و ضحاک در پی طمع و جاه طلبی برای محاصره جمکرد، به نیابت از پدر بر تخت جمشید تکیه می زند، اما افسوس که اهریمن بر وجود ضحاک سیطره یافته و تاریکی او تمام شهر را فرا می گیرد. در این میان آفریدون، که کودکی است کشاورز زاده، متولد می شود و برای دادخواهی خون پدر و مادرش پیرو کاوه آهنگر قیام می کند.»

موسیقی متن این انیمیشین سینمایی از ساخته های کریستوف رضایی است که با توجه به فضای شاهنامه ای این اثر از موسیقی نواحی ایران بهره برده است، یعنی به موقعیت جغرافیایی هرکدام از چهره ها و اقوام یاد شده در شاهنامه توجه شده و به فراخور آن، از سازهای آن منطقه جغرافیایی استفاده شده است. برای طراحیِ معماری و همچنین طراحی پوشاک هم بیش تر از ساختارهای هخامنشی همراه با خیال پردازی استفاده شده زیرا مستندات زیادی درباره نوع پوشش آن دوره وجود نداشته است.

آخرین داستان اثر اشکان رهگذر

به گفته کارگردان این اثر، «آخرین داستان» که پروسه ساخت و پیش تولیدش از سال ۸۹ آغاز شده، اولین انیمیشن ایرانی است که در “جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی” که مهم ترین جشنواره انیمیشن دنیاست، پذیرفته شده است.

این اثر که در استدیو هورخش ساخته شده در جشنواره های متعدد دیگری هم حضور داشته و موفق به دریافت جوایزی هم شده است. براساس اطلاعاتی که در سایت این استدیو وجود دارد، جشنواره بین المللی انسی، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی آسیا-پاسیفیک، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی بوچئون، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی انیماسایرس، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی سینمجیک، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی سیتجس، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی اسپارک، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی سنت لویئس، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی ری انیمانیا، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی انکوریج، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی آجایو، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی کینو، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی یوروپن مسکو، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی جیراف، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی ووید، ۲۰۱۸، جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، ۲۰۱۸ از جمله جشنواره هایی هستند که این انیمیشن در آنها حضور داشته است.

اشکان رهگذر کارگردان جوان این اثر که نگارش فیلمنامه آن را هم برعهده داشته درباره نحوه شکل گیری آن در نشستی توضیح داده بود که نزدیک به ۱۰ سال پیش فیلمنامه اولیه این فیلم نوشته شد و بارها آن را پس از اتودهای اولیه بازنویسی کرده و زاویه نگاهش تحت تاثیر بهرام بیضایی و نگاهشان به شاهنامه بوده. در عین حال در میانه فرآیند تولید با مشورت محمد چرمشیر باردیگر کار بازنویسی شده و حتی بخش هایی از صحنه های تولید شده بر اساس فیلمنامه اولیه کنار حذف شد و بار دیگر آن را بازسازی کرده اند.

آخرین داستان اثر اشکان رهگذر
در انیمیشن «آخرین داستان» برای اولین بار بخش صدا پیشگی انجام شده و در این بخش ١۴ بازیگر همکاری کرده اند؛ اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانی اند که در بخش صداپیشگی حضور داشتند.

عوامل فیلم «آخرین داستان» عبارتند از کارگردان و نویسنده: اشکان رهگذر، آهنگساز: کریستف رضاعی، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، تدوین: ژینوس پدرام، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ضبط صدا: رضا عسگر زاده، عکاسی پشت صحنه: امیر عابدی.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس