خانه / یادداشت ها / حامد بهداد: من طرفدار ضحاک هستم
کلیک کنید

حامد بهداد: من طرفدار ضحاک هستم

باشگاه شاهنامه پژوهان _ یادداشت : حامد بهداد در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شده است نوشته است که حضور در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را پذیرفتم. به خاطر اینکه فرصت دوبله کردن انیمیشن در ایران کمتر برای آدم‌هایی مانند ما پیش می‌آید. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان این هنرپیشه همچنین در ادامه آورده است: چون به‌قدری گویندگی در ایران قوی است و آن‌قدر گوینده‌ها و دوبلورهای قوی داریم که هیچ‌وقت نوبت به بازیگران نمی‌رسد. با وجود اینکه اتفاقاً خود آنها هم در ابتدا بازیگر تئاتر بوده‌اند و بعد دوبلورهای موفقی شده‌اند.اما امروزه‌روز ما دوبلورهای خوبی در میان بازیگران…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0



باشگاه شاهنامه پژوهان _ یادداشت : حامد بهداد در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شده است نوشته است که حضور در انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را پذیرفتم. به خاطر اینکه فرصت دوبله کردن انیمیشن در ایران کمتر برای آدم‌هایی مانند ما پیش می‌آید.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان این هنرپیشه همچنین در ادامه آورده است: چون به‌قدری گویندگی در ایران قوی است و آن‌قدر گوینده‌ها و دوبلورهای قوی داریم که هیچ‌وقت نوبت به بازیگران نمی‌رسد. با وجود اینکه اتفاقاً خود آنها هم در ابتدا بازیگر تئاتر بوده‌اند و بعد دوبلورهای موفقی شده‌اند.
اما امروزه‌روز ما دوبلورهای خوبی در میان بازیگران تئاتر و دیگر هنرمندان پیدا نمی‌کنیم و نمی‌بینیم. دوبله به معنای خوبش دیگر مانند سابق رونق ندارد. برای همین این فرصت همیشه به خود دوبلورها داده می‌شود و طبیعی و درستش هم همین است. ولی من از این فرصت پیش‌آمده استقبال می‌کنم و به‌هیچ عنوان ردش هم نمی‌کنم. بنابراین دلیل حضورم برای دوبله این کار، خود انیمیشن است و این تجربه بسیار برایم لذت‌بخش بود. بعد از مدتی که دوبله انجام می‌دهی، می‌فهمی که ربطی به بازیگری ندارد و یک مهارت بی‌نظیر در بازیگری است. میکروفون برای خواننده و گوینده ابزار خطرناکی می‌تواند باشد و تو به‌عنوان گوینده باید کار با صدای خودت را خوب بلد باشی.
شاهنامه از آن کتاب‌هایی است که حتماً باید به آن در سینمای ایران پرداخته شود. از زمانی که نوشته‌شده تا مادامی‌که در ایران وجود دارد، شاهنامه همواره در کنار مهم‌ترین گنجینه‌های ادبی ما قرار دارد و شاید صدرنشین باشد. در شاهنامه ما بانظم، تاریخ و میزانی از تزئیناتی مواجه می‌شویم که خود فردوسی به آن اضافه کرده است. ادبیاتی غنی و لبریز از واژه‌های فارسی با نحوه روایتی که فردوسی در آن به کار کشیده است. قهرمان درون هر انسان با شاهنامه تقویت می‌شود. خواندن شاهنامه علاوه برافزایش آگاهی ما باعث می‌شود به زبان فارسی مسلط‌ تر بشویم. وظیفه ماست که بیشتر درباره آن بدانیم، چراکه بر روحیه ما و قهرمان درون ما تأثیر می‌گذارد و شخصیت ناامید ما را تبدیل به یک شخصیت پویا می‌کند که از دل خطرها عبور می‌کند و می‌فهمد که باید روشی همچون نیکان خودش در پیش بگیرد تا موفق شود. شاهنامه روح ما،‌ کودک درون ما و قهرمانش را تقویت می‌کند. مرحوم پدر نازنینم که پنج سال پیش مرحوم شد، تمام قصه‌های شاهنامه را حفظ بود. او برای من و برادرم از حفظ، تمام قصه‌های شاهنامه را گفته است. تمام این قصه‌ها را بارها از پدر و پدربزرگم شنیده‌ام و با آن‌ها آشنایی دارم. مخصوصاً با قصه ضحاک و فریدون و کاوه. ضحاک را دوست داشتم، به خاطر اینکه قصد ضحاک نجات دادن بشریت بود. او آمد که مردم ایران را نجات بدهد، اما گرفتار اهریمن شد. سردار بزرگ و دلیری بود که کهنگی را از ایران زدود، اما خودش بااینکه بشدت محبوب بود، تبدیل به سیاهی و زشتی شد. من طرفدار این نوع کارهای انیمیشن هستم و لزوم بودنش را بسیار احساس می‌کنم. امیدوارم روزبه‌روز شاهد تولید و پیشرفت انیمیشن از این دست باشیم. چون هنر جذاب و فانتزی مبتنی بر تخیلی بیشتری آن را می‌بینم. به خاطر علاقه‌های کودکی و دلبستگی که به آن در آن دوران داشتم می‌گویم. انیمیشن را دوست دارم و می‌دانم که چه تأثیر خوبی می‌تواند بر ذهن و روح کودکان و بزرگسالان بگذارد. هرچند که این روزها انیمیشن نمی‌بینم اما انیمیشن‌هایی را که دیده‌ام و از آنها خاطره دارم، پراکنده مرور می‌کنم و تأثیر آنها را در رشد خود می‌دانم که چیست.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس