خانه / خبر شاهنامه / جشن شب چله موسسه باران مهر برگزار شد / به همراه گزارش تصویری
کلیک کنید

جشن شب چله موسسه باران مهر برگزار شد / به همراه گزارش تصویری

باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه : جشن چله موسسه باران مهر برگزار شد .جشن شب چله موسسه باران مهر دوشنبه بیست ونهم آذرماه برگزار شد .موسسه باران مهر (حامیان طبیعت پاک)، تشکلی غیر دولتی زیست محیطی است، که با هدف احیای ارزش های فرهنگ ایرانی در هر ماه از سال جشن های ایرانی را برگزار می کند. جشن چله این موسسه در روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، برگزار شد. این مراسم با خوشامدگویی ویژه ای که با دود کردن اسپند همراه بود آغاز شد و مهمانان در مسیر اجاق هایی هدایت شدند که بر هر یک، خوراک های جشن چله…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

باشگاه شاهنامه پژوهان _ نگارخانه : جشن چله موسسه باران مهر برگزار شد .جشن شب چله موسسه باران مهر دوشنبه بیست ونهم آذرماه برگزار شد .موسسه باران مهر (حامیان طبیعت پاک)، تشکلی غیر دولتی زیست محیطی است، که با هدف احیای ارزش های فرهنگ ایرانی در هر ماه از سال جشن های ایرانی را برگزار می کند. جشن چله این موسسه در روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه، برگزار شد. این مراسم با خوشامدگویی ویژه ای که با دود کردن اسپند همراه بود آغاز شد و مهمانان در مسیر اجاق هایی هدایت شدند که بر هر یک، خوراک های جشن چله قرار داشتند. «باران مهر» که نگاه ویژه ای به مبانی شاهنامه دارد، احیای فرهنگ توجه و احترام به طبیعت را دستمایه ی اصلی کار خود قرار داده، برنامه ریزی جالبی برای میزبانی این جشن ایرانی انجام داده بود و مهمانان با گذر از هفت خوان طراحی شده، شب خود را سپری کردند. در اولین گام شمعی به آنان داده شد که در خوان بعدی، برای شمع شان جاشمعی متفاوتی ساختند. از آنجایی که فرهنگ ایرانی برخاسته از طبیعت و در پیوندی کم نظیر با آن است، برگزارکنندگان جشن چله بر پاسداشت هستی های نیک آفرینش تاکید داشتند و فضایی فراهم آوردند تا کودکان شرکت کننده با عناصری چون میوه کاج، سنگ برگ و .. جاشمعی های چوبی خود را با ایده های خلاقانه تزیین کنند.
در خوان بعدی جشن چله ی «باران مهر» مهمانان دعوت به تزیین آجیل ویژه این شب با تور و ربان شدند. در ادامه، برگزارکنندگان با نگاهی به فرهنگ ایرانی، مهمانان را برای تفال به غزلیات حافظ فراخواندند. در این بخش مهمانان فال حافظ خود را به جاشمعی‌های خود وصل می‌کردند. این موسسه که توجه ویژه ای به مخاطبین کودک و نوجوان خود دارد، در جشن چله، آنها را به فضایی هدایت کرد تا گردشی گرد خورشیدی نمادین داشته باشند که شمع هایی روشنایی بخش فراگرد آن را پر کرده بودند. کودکان شمع های خود را به نماد گرما و روشنایی که از خورشید مهربان می‌گرفتند و با نگاه به روشنایی درون خود، روشن می‌کردند. در خوان بعدی ، کودکان با شمع‌های روشن در دست، دعوت به گذر از مسیری شدند که موانعی چون باد و آب بر سر راهشان قرار داشت تا پاسداری از روشنایی وجود خود را با وجود موانع پیش رو، تمرین کنند و شمع فروغان خود را به فضای اصلی جشن برسانند.
موسسه «باران مهر» به رسم گذشتگان، در فضای اصلی جشن چله مهمانان را فراگرد کرسی بزرگی گرد آوردند تا علاوه بر شمع‌های روشن خود، خوراک های خود را بر سفره داد و دهش روی کرسی قرار دهند و از خود و دیگر مهمانان پذیرایی کنند. در طول این شب، برنامه هایی نظیر اجرای قطعه بحر طویل با موضوع جشن های ایرانی توسط دو نوجوان (ایلیا اربابیان و پرتو محمدی)، روایت “قصه نور” توسط نازنین رمضانی، اجرای قطعه آوازی توسط هنرجوی نوجوان ایلیا شیرین سخن و نقالی شاهنامه توسط یکی از کودکان این موسسه، سنا قهرمانی، اجرا شد.
برگزارکنندگان جشن چله با نگاه به زنده کردن دوباره جشن های از یاد رفته ایرانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان، در این بخش از مراسم به بیان ساده و علمی دلیل اهمیت شب چله پرداختند. پس از آن مهتاب ناصری، یکی از شاهنامه پژوهان این موسسه، به قصه گویی قصه “بی‌بی مهرنگار و میرزا مست و خمار” پرداخت. برنامه بعدی این جشن، تفال جمعی به دیوان حافظ بود:
فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش
گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش
دلربایی همه آن نیست که عاشق بکشند
خواجه آن است که باشد غم خدمتگارش
جای آن است که خون موج زند در دل لعل
زین تغابن که خزف می‌شکند بازارش
بلبل از فیض گل آموخت سخن ور نه نبود
این همه قول و غزل تعبیه در منقارش
ای که در کوچه معشوقه ما می‌گذری
بر حذر باش که سر می‌شکند دیوارش
آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش
صحبت عافیتت گر چه خوش افتاد ای دل
جانب عشق عزیز است فرومگذارش
صوفی سرخوش از این دست که کج کرد کلاه
به دو جام دگر آشفته شود دستارش
دل حافظ که به دیدار تو خوگر شده بود
نازپرورد وصال است مجو آزارش

ادامه مراسم به پذیرایی در فضای باز با آش، لبو و شلغم داغ اختصاص یافت. فال کوزه بخش بعدی مراسم بود و با استفاده از فال هایی که در آغاز به مهمانان داده شد، اجرا شد. موسسه «باران مهر» بر آن است تا هر ماه دوستداران فرهنگ ایرانی را گرد هم آورد تا به احترام یکی از پدیده های طبیعت، جشن ویژه ماه را برگزار کنند تا بار دیگر با مادر طبیعت هم آهنگ و همراه شویم.
لازم به ذکر است در بخشی از این مراسم، کارهای دستی دوخت‌ای سنتی ایرانی بانوی هنرمند نرگس باب السلام به نمایش گذاشته شد و همزمان در کنار کرسی مشغول کار دوخت دستی بودند. در بخش پایانی جشن چله، شمعی به نشان روشنایی درون و اهمیت پاسداری از آن به مهمانان هدیه داده شد. گزارش تصویری این جشن را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

جشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهرجشن شب چله موسسه باران مهر

جشن شب چله موسسه باران مهر

جشن شب چله موسسه باران مهر

جشن شب چله موسسه باران مهر

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس