خانه / خبر شاهنامه / یکصد و هشتمین کارگاه شاهنامه خوانی در خورموج برگزار شد
کلیک کنید

یکصد و هشتمین کارگاه شاهنامه خوانی در خورموج برگزار شد

                                   باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : یکصد و هشتمین کارگاه شاهنامه خوانی توسط انجمن ادبی فایز دشتی در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، مسعود بهرامی در این کارگاه که با خوانش ادامه داستان کیخسرو توسط هوشنگ یزدان پناه، فاطمه حسینی و صدیقه نیرو برگزار شد، گفت: داستان کیخسرو، داستان انسان همیشه تنهاست و داستان شاهنشاهی کیخسرو، نشانه ای از نزدیکی شخصیت وی به انسانی ملموس و در عین حال، محال می باشد. شاهنامه شناس خورموجی افزود: او به درستی زندگی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

                                   نشست های شاهنامه خوانی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : یکصد و هشتمین کارگاه شاهنامه خوانی توسط انجمن ادبی فایز دشتی در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، مسعود بهرامی در این کارگاه که با خوانش ادامه داستان کیخسرو توسط هوشنگ یزدان پناه، فاطمه حسینی و صدیقه نیرو برگزار شد، گفت: داستان کیخسرو، داستان انسان همیشه تنهاست و داستان شاهنشاهی کیخسرو، نشانه ای از نزدیکی شخصیت وی به انسانی ملموس و در عین حال، محال می باشد.

شاهنامه شناس خورموجی افزود: او به درستی زندگی می کند و در مبارزه و نزاع همیشگی جهانش، سعی در سلطه بر قوای اهریمنی دارد و آنگاه که در می یابد توان یا مجال مبارزه را از دست داده است به استقبال مرگ می رود.

وی اضافه کرد: در بررسی داستان کیخسرو و رمز گشایی نمادهای آن، سعی شده است تا به ترتیب توالی رخدادهای داستان باشد، تا خواننده بتواند نتیجه کلی آخر داستان را بهتر درک کند.

بهرامی ادامه داد: با شروع داستان کیخسرو، با توجه به مهد پرورش وی، یعنی توران زمین، در می یابیم کودک به دنیا آمده هیچ پایگاه و تکیه گاه مادّی معنوی ندارد و تنها پشتیبانش خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کیخسرو شاهدیم که از همان دوران در میان دشمنی ها، دروغ ها و کژی ها متولّد می شود و می بالد اما از تاثیر پذیری به دور است.

بهرامی افزود: گوئی هاله ای از خیر و نیکی وی را در بر گرفته است تا این نهال نوپا به درختی پابرجا بدل شود.

وی ادامه داد: کیخسرو تنهاست و تا آخر نیز تنها می ماند و این یگانگی حتی در میان یاران او نیز مشهود است.

بهرامی اضافه کرد: هنگامی که کودکی را پشت سر می گذارد، در دربار افراسیاب،خود را به گنگی و گولی می زند تا افراسیاب او را کودن تصور کند.

وی افزود: یعنی از آن هنگام که نمادوار، در برابر افراسیاب زبان به چیزی گشود که نمی خواست تا دیگران بفهمند، تا آنجا که در مجلس وداع با پهلوانان می خواست امّا نمی فهمیدندش، و زال او را دچار پرتی حواس دانست.
بهرامی در پایان گفت: این یگانگی انسان کامل شاهنامه، تا آنجاست که یگانه در دل کوه از نظرها غایب می شود و داستان این تنهای یگانه، غم انگیزترین و پر شکوه ترین داستان انسانی است که نقص زمانه اش را با هیچ نمی توانست تکمیل کند./

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس