خانه / خبر شاهنامه / ولی صمد شاهنامه پژوه تاجیک درگذشت
کلیک کنید

ولی صمد شاهنامه پژوه تاجیک درگذشت

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: ولی صمد شاهنامه پژوه تاجیک درگذشت. ولی صمد محقق ادبیات و دانشمند سرشناس تاجیک در سن ۸۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع جنازه وی با حضور جمع زیادی از مردم و همچنین اهالی فرهنگ تاجیک در یکی از مساجد شهر «دوشنبه» برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خبرگزاری فارس ولی صمد در ۲۰ ژانویه سال ۱۹۳۶ در منطقه «اسفره» ولایت «خجند» تاجیکستان به دنیا آمد و پس از ختم آموزشگاه آموزگاری و سپس دانشگاه دولتی خجند (در سال ۱۹۶۱) به پژوهش مشغول شد. به منظور تهیه رساله علمی در باره روابط…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.7 ( 1 امتیازات)
0

ولی صمد شاهنامه پژوه تاجیک درگذشت
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر: ولی صمد شاهنامه پژوه تاجیک درگذشت. ولی صمد محقق ادبیات و دانشمند سرشناس تاجیک در سن ۸۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع جنازه وی با حضور جمع زیادی از مردم و همچنین اهالی فرهنگ تاجیک در یکی از مساجد شهر «دوشنبه» برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از خبرگزاری فارس ولی صمد در ۲۰ ژانویه سال ۱۹۳۶ در منطقه «اسفره» ولایت «خجند» تاجیکستان به دنیا آمد و پس از ختم آموزشگاه آموزگاری و سپس دانشگاه دولتی خجند (در سال ۱۹۶۱) به پژوهش مشغول شد.

به منظور تهیه رساله علمی در باره روابط ادبی میان فارسی زبان ها و آذری ها مدتی چند در آکادمی علوم آذربایجان فعالیت کرد. از آن موقع به بعد بخش عمده فعالیت های علمی وی به پژوهش روابط ادبی میان اقوام فارسی زبان و مراکز ادبی و فرهنگی منطقه قفقاز اختصاص یافت و کتاب ارزشمندی را تحت عنوان «فردوسی و شاهنامه در قفقاز» به چاپ رساند. این کتاب در ایران هم به نشر رسید و مورد توجه اهل ادب و پژوهشگران قرار گرفت. طی دو دهه اخیر همچنین به تحقیق تاثیرپذیری ادبیات کشورهای اروپایی و به خصوص روسیه از آثار بزرگان ادبیات فارسی پرداخت و کتابی به نام «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» را تالیف کرد که در ایران هم منتشر شد.

ولی صمد در موضوع روابط ادبی میان فارسی زبانان و سایر اقوام و به ویژه قفقاز ۱۵ رساله علمی و بیش از ۳۵۰ مقاله به چاپ رسانده است. «پیوندهای ادبی عامل مهم رشد ادبیات»، «توشه همدلی»، «از قعر خزر تا اوج زحل»، «فردوسی و شاهنامه در قفقاز»، «درخش یک اختر سوزان»، «بازگشت به ایران شهر»، «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» و «مهرنامه» از مهم ترین آثار علمی وی به شمار می رود. ضمنا ولی صمد برای کتاب «شاهنامه فردوسی و چرنیشفسکی» در سال ۲۰۰۵ در ایران «کتاب سال» عنوان و مفتخر به دریافت جائزه شد. ولی صمد عضو ریاست بنیاد بین المللی زبان فارسی تاجیکی، انجمن خاورشناسان ارمنستان، جمعیت دوستی تاجیکستان و ایران، عضو هیئت تحریریه مجله «رودکی» (ایران) و مجله «ادب» (تاجیکستان) بود.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس