خانه / کتاب شناخت / واج شناسی شاهنامه اثر جلال خالقی مطلق
کلیک کنید

واج شناسی شاهنامه اثر جلال خالقی مطلق

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: واج‌شناسی شاهنامه اثری تازه از شاهنامه پژوه نام آشنای سرزمینمان جلال خالقی مطلق است که به تازگی از سوی انتشارات موقوفات دکتر افشار منتشر شده است. یکی از بایسته‌ترین خویشکاری‌های پژوهش متن شاهنامه، تعیین خوانش‌ واژه‌های آن است، بدان گونه که خودِ سراینده می‌خواند. در این کتاب کوشیده شده با بهره‌گیری از همۀ منابع موجود، از متن کهن گرفته تا بررسی‌های کنونی، خوانش احتمالی فردوسی تعیین شود. برای این کار، نخست وضعیت هر واژه در زبان پارسی میانه بررسی شده و سپس در دستنویس‌های متون سدۀ پنجم. خوانش واژگان در این دو دوره، در کنار…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.6 ( 2 امتیازات)
0

واج شناسی شاهنامه اثر جلال خالقی مطلق
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: واج‌شناسی شاهنامه اثری تازه از شاهنامه پژوه نام آشنای سرزمینمان جلال خالقی مطلق است که به تازگی از سوی انتشارات موقوفات دکتر افشار منتشر شده است.

یکی از بایسته‌ترین خویشکاری‌های پژوهش متن شاهنامه، تعیین خوانش‌ واژه‌های آن است، بدان گونه که خودِ سراینده می‌خواند. در این کتاب کوشیده شده با بهره‌گیری از همۀ منابع موجود، از متن کهن گرفته تا بررسی‌های کنونی، خوانش احتمالی فردوسی تعیین شود. برای این کار، نخست وضعیت هر واژه در زبان پارسی میانه بررسی شده و سپس در دستنویس‌های متون سدۀ پنجم. خوانش واژگان در این دو دوره، در کنار توانش قافیه در خود شاهنامه، مهم‌ترین ملاک و دستمایه در تعیین خوانش واژگان شاهنامه است. پس از تثبیت خوانش هر واژه، به بررسی آن واژه در شاهنامه پرداخته شده است.

واج شناسی شاهنامه اثر جلال خالقی مطلق

واژه‌های بررسی‌شده در کتاب واج‌شناسی شاهنامه، نخست طبق موضوع همخوان‌ها (صامت‌ها) و واکه‌ها (مصوت‌ها) و سپس به ترتیب الفبایی تنظیم شده‌اند. خالقی برای نگهداشت احتیاط علمی، خوانش خود را غالباً محتمل، محتمل‌تر و نزدیک‌تر نامیده است.

واج‌شناسی شاهنامه پژوهشی در خوانش واژگان شاهنامه اثر دکتر جلال خالقی مطلق در ۶۸۰ رویه و قیمت ۱۵۰ هزارتومان در دسترس دوستداران شاهنامه و زبان و ادب پارسی است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس