خانه / خبر شاهنامه / موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است
کلیک کنید

موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است. شهردار مشهد گفت: موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. میراث فرهنگی و وزارتخانه باید بررسی کنند تا آن‌ها نیز از ما حمایت کنند. اگر دست به دست هم دهیم، شاید جفایی که در طول هزار سال نسبت به فردوسی بزرگ انجام دادیم تا حدودی جبران شود. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، محمدرضا کلایی امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم و آفاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، اظهار کرد: در موضوع توس…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.68 ( 2 امتیازات)
0

موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش: موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است. شهردار مشهد گفت: موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. میراث فرهنگی و وزارتخانه باید بررسی کنند تا آن‌ها نیز از ما حمایت کنند. اگر دست به دست هم دهیم، شاید جفایی که در طول هزار سال نسبت به فردوسی بزرگ انجام دادیم تا حدودی جبران شود.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، محمدرضا کلایی امروز در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم و آفاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، اظهار کرد: در موضوع توس و آرامگاه حکیم فردوسی آنچنان که باید و شاید در طی سال‌‎ها اقدامی صورت نگرفته است. شورای اسلامی در دوره پنجم بر اساس خواسته مردم تمام همت خود را بر بهبود شرایط توس گذاشته است.

وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی که تاکنون در طول یک سال و نیم پیش اتفاق افتاده و همکاری یک نهاد عمومی غیر دولتی به عنوان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، قابل توجه است، عنوان کرد: ما هفت کار ناتمام در توس داریم که باید در یک سال و نیم آینده به پایان برسانیم. این کار زمان‌بر بوده که بخشی به واسطه معضلات اجرایی و بخشی به واسطه تصمیم‌گیری است. بخش اجرایی به عهده ‌ما بوده اما در خصوص تصمیم‌گیری، وزارتخانه و استانداری را به مدد می‌طلبیم.

کلایی افزود: نکته اول اتمام جلوخان است. ۷ هکتار فضا در جلوخان داریم که با ۲ هکتار پارکینگ در فاز ۳، دو هکتار به جلوخان و ۲ هکتار به پارکینگ اضافه خواهد شد. این کار باید ظرف ۱۳۰ روز به سرانجام برسد. برای کار دومی که باید پیگیری کنیم، مشاوری با همکاری میراث فرهنگی گرفتیم که آقای پاسبان‌حضرت هستند و سابقه ایشان در کوهسنگی کاملا روشن است. ایشان طراحی پردیس را به ما خواهند داد ‌که ۳۰ هکتار بوده و پروژه مهمی است. باید در موضوع پردیس عملیات اجرایی را شروع کنیم.

شهردار مشهد ادامه داد: سوم پارک باستان‌شناسی در فضای ۳ تا ۵ هکتار است که کمک شورای فرهنگی را لازم می‌دانیم. مفهوم پارک شاید ناگفته‌ مانده و هنوز تمرکز لازم را روی این موضوع نداریم. برای این کار مشاور گرفتیم. این پارک می‌تواند نقطه آموزشی و جذابیت جدی برای جوانان و نوجوانان و مکملی برای زنگ شاهنامه که از اول مهر برای دانش‌آموزان گذاشتیم، باشد. چهارم موضوع خود آرامگاه است که با میراث فرهنگی به توافق رسیدیم تا ساعت کار آرامگاه تا ۱۲ شب افرایش یابد. در خصوص موضوعات هزینه‌ای توافق کردیم. تفاهمی در خصوص کسری‌ها، به‌سازی و پیرایش آرامگاه انجام دادیم.

وی اضافه کرد: پنجم موضوع مسیر به سمت کهن‌دژ بوده که داشته‌ای جدی در توس است. مشاوری این کار را انجام داده و عملیات اجرایی آن نیز باید به زودی شروع شود. مساله شورای فنی سازمان نیز مهم است تا بتوانیم مسیر آن را آماده کنیم.

کلایی بیان کرد: ششم مساله رودباره است که باید بخش‌هایی از کشف‌رود ساماندهی شود. ما بیشتر به دنبال این هستیم که بتوانیم جذابیت‌های مجموعه توس را افزایش دهیم تا افراد برای مراجعه به توس گزینه‌های مختلفی را برای گذران فراغت داشته باشند. این مجموعه ۱۰ هکتاری، سرپوشیده و شیشه‌ای بوده و برای باغ گل ۱۲ ماهه مدنظر ما است. شورای فنی در این قضیه در پردیس سختگیری می‌کند. بنای ما این است که بخشی از پردیس که به رودباره متصل می‌شود را به پارک متصل کنیم و اگر در پردیس جانمایی شود، این ۱۰ هکتار باغ گل هلندی منحصر به فرد خواهد بود.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: سعی کردیم فضای اجتماعی این مجموعه را زنده کنیم. آخر هفته‌ها اینجا مسابقات کشتی برگزار می‌شود و ۲ تا ۳ هزار نفر بعدازظهرهای پنجشنبه وجمعه خود را در این مجموعه می‌گذرانند. باید مکمل‌های خدماتی را در آرامگاه افزایش دهیم.

وی گفت: آخرین نکته توجه به موضوع توس در خصوص ثبت جهانی بوده که کار سختی است و ابعاد مختلفی دارد. موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است. اگر خراسان تیم کشتی می‌دهد نامش را «تا ثبت جهانی توس» گذاشته و دوی با مسافت طولانی با کاور «تا ثبت جهانی توس» انجام می‌شود. سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه باید بررسی کند تا آن‌ها نیز از ما حمایت کنند. اگر دست به دست هم دهیم، شاید جفایی که در طول هزار سال نسبت به فردوسی بزرگ انجام دادیم تاحدودی جبران شود.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس