آخرین اخبار
نخستین جشنواره فیلم شاهنامه

علی اکبر صادقی: هنرمندان جوان مغرور نشوند/ قهرمانان ایرانی اسپایدرمن شده اند!

  باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش : علی اکبر صادقی معتقدست برای تصویرسازی پهلوان‌های ایرانی در انیمیشن و فیلم باید مدت زیادی را برای مطالعه و تحقیق روی المان های ایرانی، داستان های تاریخی پهلوان‌ها و شاهنامه گذاشت. علی اکبر صادقی هنرمند نقاش، انیماتور و مجسمه ساز که نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی او مدت سه ماه در موزه هنرهای معاصر برپا بود در ارزیابی این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: برپایی این نمایشگاه باعث شد خوشحالی عجیب و غریبی پیدا کنم، چراکه امروزه وقتی یک هنرمند از دنیا می‌رود برایش بزرگداشت…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0
علی اکبر صادقی

علی اکبر صادقی

 

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گزارش : علی اکبر صادقی معتقدست برای تصویرسازی پهلوان‌های ایرانی در انیمیشن و فیلم باید مدت زیادی را برای مطالعه و تحقیق روی المان های ایرانی، داستان های تاریخی پهلوان‌ها و شاهنامه گذاشت. علی اکبر صادقی هنرمند نقاش، انیماتور و مجسمه ساز که نمایشگاه مروری بر آثار و زندگی او مدت سه ماه در موزه هنرهای معاصر برپا بود در ارزیابی این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: برپایی این نمایشگاه باعث شد خوشحالی عجیب و غریبی پیدا کنم، چراکه امروزه وقتی یک هنرمند از دنیا می‌رود برایش بزرگداشت برگزار می کنند ولی این نمایشگاه وقتی برگزار شد که خودم شاهد برپایی آن هستم. وی افزود: حضور و بازدید مردم و به ویژه جوان‌ها از نمایشگاه به قدری زیاد بود که این تعداد بازدیدکننده از یک نمایشگاه در سال های اخیر کم سابقه بوده است و من بسیار از این بابت خوشحال هستم.

این تصویرگر برپایی نمایشگاه اخیر را مدیون سه پسر خود دانست و افزود: حدود ۲۲۰ اثر من در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد که حدود ۳۰ درصد از مجموعه کارهایم محسوب می شود.

صادقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تصویر پهلوان ایرانی را در فیلم ها و انیمیشن ها با توجه به اینکه تصویرسازی پهلوان در آثارتان بسیار به تصویر ذهنی مردم نزدیک و ملموس است، چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: فیلم‌های انیمیشنی که در حال حاضر با موضوع پهلوان ایرانی ساخته می شوند اصلاً شباهتی به تصویرسازی پهلوان‌های ایرانی ندارند و بیشتر شبیه به طرح های خارجی مثل اسپایدرمن یا از این قبیل است و این موضوع تاسف آور است.

به گفته وی، توجه به المان های ایرانی و تحقیق و مطالعه در مورد شخصیت پهلوانان و تاریخ ایران برای ساخت یک اثر از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه به انیمیشن «زال و سیمرغ» که در سال ۱۳۵۶ آن را ساخته است، اشاره کرد و افزود: برای ساخت فیلم «زال و سیمرغ» یک سال روی تخت جمشید مطالعه کردم تا بتوانم داستانم را با داستان‌های شاهنامه فردوسی هماهنگ کنم.

این هنرمند پیشکسوت در مورد نسل جدید هنرمندان گفت: هنرمندان خیلی خوبی در حال رشد و پیشرفت هستند و امیدوارم این راه را ادامه دهند، زیاد کار کنند، کارهای حسابی خلق کنند و به خودشان مغرور نشوند. مهم است که یک هنرمند بداند در دنیا هنرمندان بسیار بزرگی هستند و به خودش مغرور نشود.

وی در پایان درباره خلاقیت در هنر و اینکه یک هنرمند چطور می تواند در کارهایش خلاقیت داشته باشد، گفت: هنر سه وجه دارد؛ اول صنعت هنر، دوم مبانی هنر و سوم خلاقیت در هنر. خیلی از هنرمندان ما دو مورد اول را دارند و کارهایشان را خلق می کنند، اما خلاقیت ندارند. خلاقیت هنری ویژگی است که به راحتی به دست نمی آید و اگر یک اثر هنری خلاقیت نداشته باشد ارزش هنری ندارد.

علی اکبر صادقی از کودکی با شنیدن داستان های شاهنامه از زبان راویان به این سبک هنری علاقمند شد و اشکال نمادین، اسطوره ای و افسانه ای برای همیشه بخشی از نقاشی های او شدند. او در نقاشی های خاطره انگیز خود سنت های غنی هنر فارسی را با شیوه سوررئال نقاشی ترکیب می کند و با استفاده خارق العاده از رنگ و فرم آثاری شگفت انگیزی به وجود می آورد. صادقی استاد قصه گویی است و داستان های آثارش را از منابع متنوع فارسی به خصوص پیکرنگاری های تاریخی عصر قاجار خلق می کند.

او آغازگر سبک خاصی در نقاشی ایرانی است که تحت تاثیر نقاشی های قهوه خانه ای، پیکرنگاری و نقاشی های پرتره سنتی ایران پس از سبک هنری قاجار قرار گرفته است. آثار او ترکیبی از نوعی سوررئالیسم است که تحت تاثیر هنر نقاشی روی شیشه قرار گرفته است. صادقی جزو اولین هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از بنیانگذاران فیلم های انیمیشن این موسسه بوده است.

دومین جشنواره ملی عکس شاهنامه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*