خانه / خبر شاهنامه / شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر مستقر شدند
کلیک کنید

شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر مستقر شدند

         باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر مستقر شدند. آیین بازگشایی  نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری و علاقه‌مندان، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: ما از یکی دو سال قبل روی موضوع برگزاری این نمایشگاه صحبت‌هایی را آغاز کرده بودیم و خوشبختانه این نمایشگاه در دقیقه نود به انجام رسید. او ادامه داد: ما در دو  سه سال گذشته، تلاش‌های…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

         پرویز تناولی
باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر مستقر شدند. آیین بازگشایی  نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری و علاقه‌مندان، در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش  ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، علی مرادخانی – معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم گفت: ما از یکی دو سال قبل روی موضوع برگزاری این نمایشگاه صحبت‌هایی را آغاز کرده بودیم و خوشبختانه این نمایشگاه در دقیقه نود به انجام رسید.

او ادامه داد: ما در دو  سه سال گذشته، تلاش‌های زیادی کردیم تا موزه هنرهای معاصر محور اتفاق‌های مهم بخش تجسمی باشد و در حاشیه این اتفاق‌ها، راه‌اندازی سینما تک خود یک اتفاق قابل تقدیر است.

مرادخانی گفت: ما فعالیت‌هایی را در سطح بین‌المللی پی گرفتیم و بحث نمایش آثار ایرانی در برلین و رم که امیدوارم در زمان خودش و با هماهنگی‌هایی درست انجام شود، مطرح شد؛ موضوعی که پتانسیل‌های گسترده‌ای را در دل خود گنجانده است. در جریان ارسال آثار گنجینه به خارج از ایران، بیشتر معرفی هنرمندان خودمان مطرح است. وقتی آثار هنرمندان ما در کنار آثار هنرمندان بزرگ جهان به‌نمایش درآید، اتفاق‌های متفاوتی برای هنر ما می‌افتد. امیدوارم با سعه صدر هنرمندان، این شرایط مهیا شود. نمایشگاه آقای تناولی نیز استعداد آن را دارد که به‌تنهایی در دنیا عرضه شود.

شیرهای ایرانی پرویز تناولی

او اظهار کرد: همه این اتفاق‌ها منجر به آن خواهد شد که حوزه تجسمی ما نیز جایگاه ویژه‌ای را در جهان به‌دست آورد. ما در همین روزها میزبان یک گروه بزرگ هنرمندان از ایتالیا هستیم که حدود ۲۰۰ هنرمند با همراهی ریچارد موتی که یکی از بزرگترین رهبران ارکستر جهان است، برای اجرا به ایران سفر می‌کند. در حوزه تئاتر، یوجینو باربا را به ایران آوردیم و به همین ترتیب می‌توانیم هنرمندان تجسمی خود را نیز در تهران و دیگر کشورهای جهان معرفی کنیم تا به این وسیله، ایران جایگاه حقیقی خود را به‌دست آورد.

پرویز تناولی – مجسمه‌ساز – نیز در این مراسم که شامگاه گذشته برگزار شد، گفت: متاسفانه برنامه‌های موزه پر بود و ما مجبور بودیم این نمایشگاه را در روزهای گرم تابستان برگزار کنیم؛ اما خوشبختانه در دقیقه نود همه چیز سر جای خودش قرار گرفت و به‌نحو احسن برگزار شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه حاصل ۴۰ سال تلاش و دغدغه من است. البته این آثار به‌صورت مداوم شکل نگرفته است. اولین شیرهای من که در این نمایشگاه وجود دارد، به ۴۰ سال قبل مربوط است که با قالیچه‌های عشایری شروع می‌شود که با عشق
به عشایر و مجموعه‌های کوه و کویر دشت‌های ایران ادامه پیدا می‌کند و در دوره‌ای، کار من شکلش تغییر می‌کند و این انتقال، انتقال همه‌جانبه است و تنها مجسمه‌سازی را دربرنمی‌گیرد، بلکه همه جوانب کار من را فرا می‌گیرد.

این هنرمند گفت: من از دوره‌ای متوجه شدم که شیر، مهم‌ترین نماد ایران است و از قبل از تاریخ در ایران به‌عنوان نمادی بزرگ از آن یاد می‌شد و تا امروز نیز شیر نماد محترمی است. شیر ایرانی متاسفانه طی ۵۰ سال قبل در ایران منقرض شده است و تنها از این نماد ایرانی آثاری باقی مانده است که ما برای این نمایشگاه از موزه‌های مختلفی این آثار را قرض گرفتیم که بعضی از آن‌ها تاریخی حدود پنج‌هزار سال را دربرمی‌گیرد. من هم تلاش کردم منعکس‌کننده شیر در زمان خودم باشم و البته قضاوت با شماست.

بهزاد حاتم – دبیر این نمایشگاه – نیز اظهار کرد: ما در آستانه تماشای نمایشگاه بسیار مهمی هستیم، نمایشگاهی که بزرگترین و مهم‌ترین نمایشگاه آثار آقای تناولی تا امروز در ایران است. این نمایشگاه در فاصله‌ای حدود ۱۵ سال بعد از نمایشگاه قبلی او در موزه برگزار می‌شود؛ اما ۱۵ سال برای هنرمندی خلاق و پرکار مانند تناولی، زمان بسیار زیادی است. در این نمایشگاه خواهید دید که چه تعداد کار جدید از این هنرمند عرضه شده است.

او ادامه داد: من در کتابی برای این نمایشگاه که توسط نشر نظر منتشر شده است، مطلبی نوشتم و از سه هنرمند نام بردم که از جهات مختلفی، آقای تناولی شباهت‌هایی آن‌ها دارد. از نظر من، کار آقای تناولی شباهت زیادی به کار فردوسی، داوینچی و پیکاسو دارد. تناولی مانند فردوسی به جمع‌آوری و زنده کردن فرهنگ فراموش‌شده، دور ریخته‌شده و ممنوع‌شده پرداخته و با استفاده از این متریال‌ها آفرینش کرده، آفرینشی که مثل شاهنامه اهمیت دارد و اگر فردوسی هنرمند برجسته هزاره اول ماست، تناولی هنرمند بزرگ هزاره دوم است.

حاتم گفت: تناولی در حقیقت یک هزار پیشه، یک چهل صنعت است و مجموعه کارهایی که انجام داده، چه طرح‌هایی که برای فرش‌ها کشیده و چه مجسمه‌های سرامیکی، او را از یک هنرمند فراتر برده است و همین ویژگی برای داوینچی نیز وجود دارد. داوینچی در طول زندگی‌اش فقط ۱۳ نقاشی کشید؛ اما به‌دلیل بعد فرهنگی و فراهنری که داشت به کاراکتر و شخصیت مهمی بدل شد.

او در ادامه بیان کرد: از جهتی، تناولی هم مثل پیکاسو، سمبل یک مکتب و زبان هنری است. همان‌گونه که کوبیسم، نامش با پیکاسو گره خورده، سقاخانه نیز نامش همیشه در کنار تناولی است. تناولی هم‌چون پیکاسو در یک چارچوب نمی‌گنجد و با شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف کار می‌کند و از نظر گستردگی کار نیز شباهت زیادی به پیکاسو دارد.

حاتم افزود: ما برای چیدمان این نمایشگاه، به آثار کلکسیون‌ها و موزه‌های دیگر فکر کردیم تا با نمایش این آثار در کنار هم به نوعی بتوانیم یک روند فرهنگی را در معرض دید قرار دهیم. ما برای چیدمان، برنامه‌ای داشتیم اما تناولی خودش خواست که دریافت آن خط فرهنگی و زیبایی‌شناسی را که مد نظرمان هست، به خود مردم واگذار کنیم و حاصلش را در نمایشگاه ببینید.

در این مراسم هنرمندانی مانند غلامحسین نامی، تاها بهبهانی، حسین محجوبی، کامبیز درمبخش، بابک اطمینانی، عباس مشهدی‌زاده، علی فرامرزی، احمد نادعلیان، کریستف رضاعی، مهرداد صدری، محمدرضا فیروزه‌ای، رامین صدیقی، پیمان یزدانیان، مازیار یونسی، همایون ارشادی، مدیران گالری‌ها از جمله لیلی گلستان، مژگان والی‌پور، وحید ملک، شیرین پرتوی و مجید ملانوروزی – مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی -، علی‌محمد زارع – سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران -، جبرییل نوکنده – مدیر موزه ملی ایران -، سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، رایزن فرهنگی آلمان، سفیر مکزیک، سفیر بلغارستان، وابسته فرهنگی سفارت فرانسه و … حضور داشتند.

در ادامه این مراسم، فیلم مستند «نقطه و شیر» به کارگردانی سروناز علم‌بیگی درباره زندگی پرویز تناولی به مدت ۳۰ دقیقه پخش شد و سپس نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۱۴۷ اثر از آثار پرویز تناولی ارائه شده که شامل ۵۱ تابلوی نقاشی، ۲۱ تخته فرش، ۶ مجسمه فلزی، ۶۰ مجسمه سرامیک و ۹ عدد جواهرات است. همچنین ۱۵۳ اثر از مجموعه آثار تناولی شامل فرش، قفل، سنگ وزنه، شیر آب، سکه، شیر سنگی و پوسترهای مذهبی در آن به‌نمایش درآمده است. در این نمایشگاه، ۶۳ اثر از موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی به امانت گرفته شده که شامل ۲۷ اثر از موزه ملی ایران، ۵ اثر از موزه هنرهای معاصر تهران، ۱۰ اثر از موزه رضا عباسی، ۳ اثر از موزه نقاشی پشت شیشه و ۱۸ اثر از مجموعه‌داران است.

نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» تا ۷ شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

شیرهای ایرانی پرویز تناولی

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس