خانه / خبر شاهنامه / رونمایی از پوئم‌ سمفونی سرزمین دلاوران این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه
کلیک کنید

رونمایی از پوئم‌ سمفونی سرزمین دلاوران این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رونمایی از پوئم‌ سمفونی «سرزمین دلاوران» این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه (به نام خداوند جان و خرد) آغاز می شود .پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» ۱۳ دی‌ماه در تالار وحدت رونمایی می‌شود. به گزارش ایسنا، نشست خبری این پوئم سمفونی که قرار است توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود، ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست، احمد پژمان آهنگساز و خالق اثر «سرزمین دلاوران»  گفت: این قطعه کاری هنری است و همه آن چیزی است که ما درباره جنگ و آزادگان احساس می‌کنیم. این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

شهرداد روحانی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رونمایی از پوئم‌ سمفونی «سرزمین دلاوران» این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه (به نام خداوند جان و خرد) آغاز می شود .پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» ۱۳ دی‌ماه در تالار وحدت رونمایی می‌شود. به گزارش ایسنا، نشست خبری این پوئم سمفونی که قرار است توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود، ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احمد پژمان آهنگساز و خالق اثر «سرزمین دلاوران»  گفت: این قطعه کاری هنری است و همه آن چیزی است که ما درباره جنگ و آزادگان احساس می‌کنیم. این قطعه با مقدمه‌ای از شاهنامه (به نام خداوند جان و خرد) شروع می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداد روحانی پیشنهاد کرد که نام این قطعه را «پوئم سمفونی» بگذاریم و من از این موضوع استقبال کردم. امروزه هر کسی که قطعه‌ای را با ارکستر اجرا می‌کند، نام آن را سمفونی می‌گذارد و مسئولان نیز از این کار خوش‌شان آمده است.

پژمان درباره این اثر توضیح داد: این قطعه پنج بخش دارد که به ترتیب نیایش، آغاز جنگ، اسارت، نبرد و جان‌فشانی و در پایان شادی است. البته من در قسمت آخر به‌طور کلی نبرد را رها نکرده‌ام، زیرا ما همیشه در حال نبرد هستیم.

او افزود: من سعی کردم در این کار، ۹۰ درصد از موزیک ایرانی استفاده کنم. البته موسیقی ایرانی که سمفونیک است. ممکن است کسی که با آن آشنایی ندارد، بگوید این دو چه ربطی به یکدیگر دارند. در آخر این قطعه، از سه ساز ضربی تنبک، ضرب زورخانه و دف استفاده کردیم که سازهای سمفونیک نیز به آن‌ها کمک می‌کنند.

در ادامه شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران با عذرخواهی از تاخیر ایجادشده در آغاز برگزاری این نشست، بیان کرد: اولین‌بار است که می‌بینم اثر باارزشی برای انسان‌های والایی که همه به فداکاری‌شان واقف هستیم، خلق شده است. خوشحالم که افتخار رهبری این قطعه نصیب من شده است. این پنج قسمت به قدری انسان را در آن حال‌وهوا و فضا می‌برد که گویی آن دوران برای آدم زنده می‌شود.

او اظهار کرد: ما تمرین‌های خیلی فشرده‌ای برای آماده‌سازی ارکستر داریم و گروه کر نیز با ما همکاری می‌کند. این اولین اجرای جهانی این قطعه است. به همین دلیل، کار ما را مشکل کرده است. مطمئنم که این اثر در دیگر نقاط دنیا ماندگار و اجرا خواهد شد.

عبدالجبار کاکایی شاعر «سرزمین دلاوران» نیز در سخنانی گفت: شعر این اثر کاری است که جان‌مایه آن، از دل است. من بخشی از شعر را سال‌ها پیش سرودم و یک کار دلی بود و قرار نبود روی سمفونی کار شود؛ اما برای قطعه آقای پژمان، آن را تکمیل کردم و توسعه دادم.

او ادامه داد: کلمه «آزادگان» برخاسته از ذائقه ملی ماست و بی‌دلیل نیست. بین آزادی و آزادگی تفاوت وجود دارد و آزادگی دارای مفهومی فردی، درونی و معنوی است. ایرانی‌ها به‌دلیل این‌که خودشان را از بردگی به دور می‌دیدند، همواره خود را ملتی آزاده می‌دانستند.

کاکایی توضیح داد: این کار با توصیف جغرافیای ایران و زمان پیشاجنگ آغاز و سپس وارد جنگ و رویداد عظیم سال ۵۹ می‌شود. در ادامه، شعر به اردوگاه آزادگان و توصیف آن‌ها و بعد از آن به جنگ نهایی پیروزی و در قطعه پنجم به بخش بازگشت آزادگان به ایران وارد می‌شود.

وی افزود: این قطعه به‌شکل نیمایی سروده شده و هر قطعه آن نامی دارد که این نام‌ها به ترتیب «زندگی جاریست»، «ما بسیاریم»، «خاکریز پنهان»، «فتح نزدیک است» و «کاروان عاشقان در راه‌اند» است.

فریبرز خوب‌نژاد مدیر موسسه فرهنگی پیام آزادگان – نیز گفت: ما دو سه سال است برای خلق این اثر تلاش کردیم و می‌خواستیم این کار توسط افراد بزرگی تولید شود. این موسسه به‌عنوان مالک اثر «سرزمین دلاوران» خود را مدیون تمام اهالی فرهنگ و هنر می‌داند که در این زمینه کار کرده‌اند.

او اظهار کرد:‌ حماسه آزادگان، خاکریز پنهان است و مردم اطلاعات زیادی درباره آن ندارند، زیرا هرچه بر فرزندان ایران بوده و گذشته در دل دشمن بوده است. بنابراین روایت این حماسه ظرافت‌هایی دارد که اگر درست به آن توجه نشود، به انحراف می‌رود. به همین دلیل ما به سراغ کسانی رفتیم که در رشته خود رتبه اول را دارند.

به گزارش ایسنا، شهرداد روحانی و احمد پژمان با بیان این‌که باید به تمرین ارکستر سمفونیک برسند، در میانه نشست، محل را ترک کردند که این اقدام آن‌ها به‌دلیل این‌که خبرنگاران نتوانستند پرسش‌های خود را مطرح کنند، سبب اعتراض خبرنگاران شد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس