خانه / خبر شاهنامه / رستم بر نشان باشگاه نقالان نقش بست
کلیک کنید

رستم بر نشان باشگاه نقالان نقش بست

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رستم بر نشان باشگاه نقالان نقش بست . از نشان باشگاه نقالان در فضای مجازی رونمایی شد . این نشان به تازگی و توسط طراح و هنرمند پشتیبان باشگاه شاهنامه پژوهان و باشگاه نقالان بهنام باقری طراحی شده است . در طراحی این نشان به جهت تاکید بر شیوه های روایتگری و داستان سرایی از تکنیک تصویر سازی استفاده شده است . به جهت اینکه نقالی بیشترین اعتبار را از نقل داستانهای شاهنامه فردوسی دارد تصویر سازی صورت گرفته تصویری است از رستم…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.7 ( 1 امتیازات)
0
نشان باشگاه نقالان اثر بهنام باقری

نشان باشگاه نقالان اثر بهنام باقری

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : رستم بر نشان باشگاه نقالان نقش بست . از نشان باشگاه نقالان در فضای مجازی رونمایی شد . این نشان به تازگی و توسط طراح و هنرمند پشتیبان باشگاه شاهنامه پژوهان و باشگاه نقالان بهنام باقری طراحی شده است . در طراحی این نشان به جهت تاکید بر شیوه های روایتگری و داستان سرایی از تکنیک تصویر سازی استفاده شده است . به جهت اینکه نقالی بیشترین اعتبار را از نقل داستانهای شاهنامه فردوسی دارد تصویر سازی صورت گرفته تصویری است از رستم در جریان داستانی خاص از شاهنامه . استفاده از شخصیتی مانند رستم می تواند روایتگر داستانهای بسیاری در ذهن بیننده باشد که همین موضوع کارکرد اصلی ویژگی بارز هنر نقالی و مجموعه باشگاه نقالان را بیشتر نمایان می سازد . برای نمود بیشتر این کارکرد نوشته فارسی , به صورت مدور در اطراف تصویر لی اوت شده تا بتواند هم نمودی از گردهمایی نقالان باشد و هم به محوریت داستان سرایی اشاره داشته باشد .

 

علت دیگر انتخاب تصویرسازی شخصیتی از شاهنامه , ایجاد قرابت معنایی بین دو نشان باشگاه نقالان و باشگاه شاهنامه پژوهان است . در نشان باشگاه شاهنامه پژوهان از تصویر فردوسی بهره برده شده است و در نشان باشگاه نقالان از یکی از شخصیتهای خلق شده توسط وی استفاده شده است . در این نشان برای بازنمایی قدمت و پیشینه هنر نقالی در ایران از تصویر سازیهای قدیمی شاهنامه در نسخ چاپ سنگی در سده ۱۳ ه.ق استفاده شده است . تصویر نشان , استخراج شده از صحنه نبرد رستم و اکوان دیو ه.ق ( البته تصویر سازی و نقاشی از شاهنامه با قدمت بیشتر نیز وجود داشته است ) صفوی و پیس از آن . ( اما از آن جا که این نسخ چاپ سنگی به عنوان پیشگامان چاپ و تکثیر ادبیات داستانی مصور در میان مردم به حساب می آیند به همین خاطر با توجه به ماهیت هنر نقالی که انتقال و تکثیر به صورت شفاهی است همخوانی بیشتری دارد . نشان به شکل تک رنگ طراحی شده تا قابلیت همنشینی با رنگهای مختلف را داشته باشد . فونت فارسی نیز براساس نخستین فونتهای استفاده شده در مطبوعات انتخاب شده تا قدمت و اصالت هنر نقالی را منتقل کند . باشگاه نقالان نهادی مردمی است که از سال ۹۱ برای پاسداری و گسترش هنر نقالی کوشش می کند .

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس