خانه / سخن / در واژه گزینى نیز باید اعتدال را در نظر گرفت / ژاله آموزگار
کلیک کنید

در واژه گزینى نیز باید اعتدال را در نظر گرفت / ژاله آموزگار

در فرهنگستان زبان و ادب فارسى گروههاى مختلفى در تلاشند تا با یارى گرفتن از ریشه هاى زنده زبان واژه سازى و معادلسازى کنند و زبانهاى کهن ایرانى را نیز در نظر دارند، ولى مثل هر موضوع دیگرى در واژه گزینى نیز باید اعتدال را در نظر گرفت، چرا که «اعتدال» با نام «پیمان» اساس فرهنگ ایرانى است؛ در ادبیات پهلوى دین مزدیسنایى را درختى میدانند که ستون آن «پیمان» (اعتدال) است. واژگانى که هر یک از گروههاى واژه گزینى فرهنگستان میسازند در مجمعى مطرح میشود و آنان نیز تلاش میکنند تا بهترین و مناسبترین واژه را تصویب کنند. باید…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.75 ( 1 امتیازات)
0

در واژه گزینى نیز باید اعتدال را در نظر گرفت / ژاله آموزگار
در فرهنگستان زبان و ادب فارسى گروههاى مختلفى در تلاشند تا با یارى گرفتن از ریشه هاى زنده زبان واژه سازى و معادلسازى کنند و زبانهاى کهن ایرانى را نیز در نظر دارند، ولى مثل هر موضوع دیگرى در واژه گزینى نیز باید اعتدال را در نظر گرفت، چرا که «اعتدال» با نام «پیمان» اساس فرهنگ ایرانى است؛ در ادبیات پهلوى دین مزدیسنایى را درختى میدانند که ستون آن «پیمان» (اعتدال) است.

واژگانى که هر یک از گروههاى واژه گزینى فرهنگستان میسازند در مجمعى مطرح میشود و آنان نیز تلاش میکنند تا بهترین و مناسبترین واژه را تصویب کنند. باید به زبان فرصت داد. امروز بسیارى از واژه هایى که به کار میبریم محصول دوره اول فرهنگستان است؛ درخشانترین دوره کارهاى فرهنگستان. یا مثلاً در دوره دوم فرهنگستان واژه «ترابرى» مطرح که در ابتدا با موجى از مخالفت مواجه شد اما کم کم براى مردم جا افتاد.

ژاله آموزگار

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس