خانه / خبر شاهنامه / جشن‌نامۀ دکتر سیروس شمیسا منتشر شد
کلیک کنید

جشن‌نامۀ دکتر سیروس شمیسا منتشر شد

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: جشن‌نامۀ دکتر سیروس شمیسا منتشر شد. جشن‌نامۀ «دکتر سیروس شمیسا» به کوشش یاسر دالوند از سوی نشر کتاب سده منتشر شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایبنا این کتاب در بردارندۀ مجموعه مقالاتی از پژوهشگران و استادان ادبیات فارسی است. دالوند در پیشگفتار این اثر با اشاره به شاگردی سیروس شمیسا در مقطع کاشناسی‌ارشد و دکتری نوشته است: «در متن مقالات اهدایی، تا حد امکان تلاش شده است که در نشانه‌گذاری‌ها و نحو جملات و نحوه ارجاع‌دهی نویسندگان تغییری ایجاد نشود (در معدودی از مقالات که از این حیث نابه‌سامان و آشفته…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

جشن‌نامۀ دکتر سیروس شمیسا منتشر شد
باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت: جشن‌نامۀ دکتر سیروس شمیسا منتشر شد. جشن‌نامۀ «دکتر سیروس شمیسا» به کوشش یاسر دالوند از سوی نشر کتاب سده منتشر شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایبنا این کتاب در بردارندۀ مجموعه مقالاتی از پژوهشگران و استادان ادبیات فارسی است. دالوند در پیشگفتار این اثر با اشاره به شاگردی سیروس شمیسا در مقطع کاشناسی‌ارشد و دکتری نوشته است: «در متن مقالات اهدایی، تا حد امکان تلاش شده است که در نشانه‌گذاری‌ها و نحو جملات و نحوه ارجاع‌دهی نویسندگان تغییری ایجاد نشود (در معدودی از مقالات که از این حیث نابه‌سامان و آشفته بودند اصلاحاتی اعمال شد). مطالب دریافتی (با توجه به محتوای آن‌ها) به سه بخش «مقالات اهدایی»، «درباره استاد» و «سروده‌های اهدایی» تقسیم شده‌اند. در این سه بخش، مطالب را بر پایۀ اولین حرفِ «نام خانوادگی» نویسندگان ( و بر پایه حروف الفبا) تنظیم کرده‌ام.

هنوز خود را دانشجو می‌دانم

«هنوز خود را دانشجو می‌دانم» عنوان مصاحبه با دکتر سیروس شمیسا است که در مجلۀ چهره‌های ماندگار به چاپ رسیده است. شمیسا در ابتدای این گفت‌و‌گو به پیشینۀ خانوادگی خود اشاره کرده و در ادامه به تحصیلات خود پرداخته و خود را هنوز دانشجو معرفی کرده است.

در بخش نخست، «مقالات اهدایی» پیش‌روی خوانندگان قرار دارد. در این بخش بیش از بیست مقاله گنجانده شده است. «یادگار زرایران: نثر توأم با شعر» نوشتۀ ژاله آموزگار، «نکات و اشاراتی نویافته دربارۀ فردوسی و شاهنامه» به قلم سجاد آیدنلو، «بایزید بسطامی دربارۀ ذات حق چه می‌گوید؟» نوشته نصرالله پورجوادی در کنار «سخن ماند از تو همی یادگار: کوشش در به‌فهمی…» به اهتمام جویا جهانبخش از جمله مقالات این بخش است.

خوانندگان در ادامه مقاله‌ای از کاووس حسن‌لی با عنوان «نسبت ادب عامه با قدرت و سانسور» را در کنار مقاله «گرایش حافظ به مهرپرستی: یکی از موهومات و ترّهات» نوشته سعید حمیدیان را مطالعه می‌کنند.

در بخش مفصل مقالات اهدایی مقالاتی، با عناوین «درباره دو بیت معروف منسوب به فردوسی» نوشتۀ ابوالفضل خطیبی، «به سوی تو من چشم بالا برم: زبور ۱۲۲ پهلوی» به قلم تورج دریایی، «واژه‌های سغدی در متن‌های فارسی» نوشتۀ علی رواقی، «وصیت‌نامه یا وصایای فضل‌الله حروفی» به اهتمام توفیق سبحانی و «بعضی ویژگی‌های دیوان صوفی هروی (قرن نهم)» نوشتۀ علی‌اشرف صادقی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در این بخش پربار مقالاتی از علی صفری آق‌قلعه، امید طبیب‌زاده، محمود فتوحی، رحمان مشتاق‌مهر، مهدی نوریان، محمدجعفر یاحقی در کنار برخی مقالات دیگر به چاپ رسیده است.

«دربارۀ استاد» عنوان بخش دوم از جشن نامه سیروس شمیسا است. در این بخش یادداشت‌هایی از مهدی محقق، الوند بهاری، حسین پاینده، سید محمد حسینی، اصغر دادبه، حکیمه دبیران، نسرین رحیمیه و حمیدرضا شایگان‌فر منتشر و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

سروده‌های اهدایی و نامه‌هایی به استاد عنوان دو بخش پایانی این اثر است. در بخش نامه‌ها، نوشته‌های میگوئل سرانو، مصطفی الشیبی، ل.پ.الول ساتن، عبدالحمید آیتی، سید جعفر شهیدی و سیامک مهاجر به سیروس شمیسا گنجانده شده است.

جشن‌نامۀ «دکتر سیروس شمیسا» از سوی نشر کتاب سده و در ۱۰۸۶ صفحه به قیمت یکصد و نود و هشت هزار تومان راهی بازار کتاب حوزۀ ادبیات فارسی شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس