خانه / خبر شاهنامه / برگزیدگان جایزه «داستان‌های حماسی»معرفی شدند
کلیک کنید

برگزیدگان جایزه «داستان‌های حماسی»معرفی شدند

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر :  برگزیدگان جایزه «داستان‌های حماسی»معرفی شدند . نخستین «جایزه داستان‌های حماسی» با موضوع اقتباس از داستان‌های حماسی رزم‌نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی، به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، فراخوان این جایزه در شهریورماه منتشر شد و در مجموع ۲۲۳ طرح از ۱۸۲ نویسنده به دبیرخانه جایزه ارسال شد. هیات داوران نخستین جایزه داستان‌های حماسی، متشکل از علی‌اصغر عزتی‌پاک، قاسمعلی فراستی، دکتر حسین شهرستانی و زهرا زواریان، پس از بررسی و داوری طرح‌های ارسالی، با انتشار بیانیه‌ای، اسامی برگزیدگان را…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.4 ( 1 امتیازات)
0

نخستین جایزه داستانهای حماسی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر :  برگزیدگان جایزه «داستان‌های حماسی»معرفی شدند . نخستین «جایزه داستان‌های حماسی» با موضوع اقتباس از داستان‌های حماسی رزم‌نامه ایران و توران در شاهنامه فردوسی، به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش باشگاه شاهنامه پژوهان به نقل از ایسنا، فراخوان این جایزه در شهریورماه منتشر شد و در مجموع ۲۲۳ طرح از ۱۸۲ نویسنده به دبیرخانه جایزه ارسال شد. هیات داوران نخستین جایزه داستان‌های حماسی، متشکل از علی‌اصغر عزتی‌پاک، قاسمعلی فراستی، دکتر حسین شهرستانی و زهرا زواریان، پس از بررسی و داوری طرح‌های ارسالی، با انتشار بیانیه‌ای، اسامی برگزیدگان را اعلام کردند.

متن بیانیه و اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

به نام خداوند جان و خرد

هیأت داوران نخستین جایزه‌ داستان‌های حماسی با افتخار اعلام می‌دارد که مجموعه طرح‌های ارسالی به مرحله اول این فراخوان برای خلق رمان با رویکردهای حماسی، مجموعه‌ای ارزشمند از ایده‌هایی است که روح هویت ایرانی در آن‌ها متجلی است. روحیه‌ والا و امیدآفرین‌ جاری در این آثار، با نگاهی عمیق و شوق‌انگیز به مسائل و وقایع معاصر کشور، این انتظار را ایجاد می‌کند که در آینده‌ای نزدیک شاهد انتشار رمان‌هایی باشیم که از سرچشمه‌ جوشان شاهنامه بزرگ سیراب‌اند، و با الگو قرار دادن آن مایه‌ مباهات کشور خواهند شد. ویژگی مهم و پربسامد این آثار امکان گفت‌وگو میان افق اکنون و گذشته را برقرار می‌کند. این تعامل می‌تواند رهیافت نوینی در ادبیات داستانی معاصر فراهم سازد.

هیأت داوران با خرسندی اعلام می‌دارد در این آثار، اندیشیدن به ایران و اسلام، با قوت و قدرت قابل تأمل اتفاق افتاده و نمایش اراده و عمل ایرانیان در مواجهه با رویدادهای معاصر به نیکی اشاره شده است.

نویسندگان ایرانی، از نسل‌های مختلف، به شکلی آگاهانه به حماسه می‌اندیشند و بروز و ظهور رفتار حماسی مردمان خود را در جهان کنونی ردیابی می‌کنند. نشانه‌های این فکر و نگاه در آثار رسیده به وضوح قابل مشاهده است.

هیأت داوران نخستین فراخوان امیدوار است که این حرکت پربرکت در سال‌های آتی با غنای بیشتری ادامه پیدا کند تا جریان داستان‌های حماسی با رویکردی نو در کشور فراگیر شود، جریانی که بتوانیم با تکیه بر ماهیت انقلاب اسلامی آن با جهان گفت‌وگو کنیم و هویت ایرانشهری را به دیگر ملت‌ها معرفی کنیم. ادبیات حماسی برای هر ملتی در هر دوره ضرورت است و ما امروز در متن این ضرورتیم.

اسامی برگزیدگان نخستین جایزه داستان‌های حماسی

۱.ندا ثابتی، تهران

۲.سعید بابایی، خراسان رضوی

۳.نصرالله قادری، تهران

۴.محمداسماعیل حاجی‌علیان، اصفهان

۵.پری غلامی، خراسان رضوی

۶.عبدالمجید نجفی، آذربایجان شرقی

۷.آزاده فخری، تهران

۸.سجاد خالقی، چهارمحال و بخیتاری

۹.زینب اسماعیلی، اصفهان

۱۰.مجتبی شول‌افشارزاده، تهران

۱۱.عبدالرحمن اونق، گلستان

۱۲.میلاد حسینی، تهران

۱۳.مهدی زارع، سمنان

۱۴.حسینعلی جعفری، سمنان

۱۵.محمد حائری‌فرد، لرستان

۱۶.امین اطمینان، خراسان رضوی

۱۷.فاطمه طالبی، اصفهان

بنا بر اعلام دبیرخانه نخستین جایزه داستان‌های حماسی، پس از این مرحله صاحبان طرح‌ها، بایستی داستان‌های خود را بر اساس طرح ارسالی نوشته و به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

براساس آنچه در متن فراخوان جایزه آمده است، در مرحله پس از نگارش به سه داستان برتر جوایزی اهدا می‌شود، آثار منتخب در قالب کتاب منتشر می‌شوند و این کتاب طی مراسمی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ رونمایی خواهد شد.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس