خانه / خبر شاهنامه / اصغر دادبه :فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد
کلیک کنید

اصغر دادبه :فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد

                                باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اصغر دادبه در رونمایی از کتاب حمله حیدری گفت : فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد. رییس بخش ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: اگر کسی به بزرگی فردوسی زبان گویای یک ملت نباشد نمی‌تواند ماندگار شود. به گزارش ایسنا ، اصغر دادبه در آیین رونمایی از کتاب حمله حیدری در نمایشگاه کتاب کاشان اظهار کرد: در سده چهارم هجری که دوره شکوه فرهنگی دوران اسلامی بوده هویت خود را بازسازی کردیم و نقش مهم فردوسی اینجا آشکار شد، چراکه با به میدان آمدن…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.3 ( 1 امتیازات)
0

                                اصغر دادبه

باشگاه شاهنامه پژوهان _ گروه خبر : اصغر دادبه در رونمایی از کتاب حمله حیدری گفت : فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد. رییس بخش ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: اگر کسی به بزرگی فردوسی زبان گویای یک ملت نباشد نمی‌تواند ماندگار شود. به گزارش ایسنا ، اصغر دادبه در آیین رونمایی از کتاب حمله حیدری در نمایشگاه کتاب کاشان اظهار کرد: در سده چهارم هجری که دوره شکوه فرهنگی دوران اسلامی بوده هویت خود را بازسازی کردیم و نقش مهم فردوسی اینجا آشکار شد، چراکه با به میدان آمدن فردوسی این هویت شکل گرفت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین تعریف از اسطوره شعر فردوسی است، افزود: فردوسی انگشت روی مهم‌ترین مسئله یعنی هویت ملی گذاشت، تمام مبانی حکمت را در شاهنامه او می‌بینیم. لفظ ایران بیش از دو هزار بار در شاهنامه به کار رفته، فردوسی زبان ملت و خود ملی و من جمعی یا همان جوهره ملیت را در کار خود تشخص داده و تعیین کرده است.

رییس بخش ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: فردوسی پیامبر سخن است و کلامش تا امروز جریان و حضور مستقیم و غیرمستقیم دارد، در بیشتر آبادی‌های ایران هم اکنون شاهنامه خوانی رواج دارد و برخی بی‌لطفی‌ها و بی‌مزگی‌ها نیز نتوانسته هیچ خللی به آن وارد کند.

دادبه با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما این است که خیال می‌کنیم ملیت با دین جمع نمی‌شود و این بسیار نادرست است، اظهار کرد: به گفته مولوی تاریخ ایران دو بخش دارد، بخشی که نماد رستم دستان است و بخشی نیز شیرخدا علی (ع) و این دو بخش در شکل گیری هویت ملی ما بسیار جدی و موثر بوده است.

وی تصریح کرد: تمام حرف‌هایی که امروزی‌ها می‌زنند و ما فکر می‌کنیم تازه است، توسط بزرگان ما زده شده است، به کل شاهنامه که بنگریم تاریخ و ادب و حکمت و اساتیدمان همه هستند، فردوسی با تعیین و تشخص و هویت بخشیدن به خود ملی و جمعی همه را ریزه خوار خوان خود کرده است.

رییس بخش ادبیات دائره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: در دوره سبک عراقی نیز حکمت ملی حضور پیدا کرد، عرفان و اشراق این دوره بُعد دیگر حکمت ملی است و به همین دلیل از قرن هفتم و هشتم قصه مدح آغاز می‌شود و شعرای اهل تسنن و تشیع شروع به سرودن شعر در مدح ائمه، به دلیل سقوط خلافت بغداد می‌کنند.

دادبه با اشاره به حضور من ملی در همه این صحنه و پیوند با حکمت ملی تاکید کرد: در تمام این عرصه‌ها ولی‌نعمت، فردوسی است و هیچ رسانه‌ای هم مبلغش نبوده و حتی بر علیه او نیز تلاش کرده‌اند، اما همچنان او حضور دارد چون ما هستیم و در تمام منظومه‌هایش این من ملی حضور دارد.

به گزارش ایسنا، کتاب “حمله حیدری” تالیف سیدمرتضی طاهری برزکی در چهار فصل تحت عنوان درآمدی بر حماسه‌سرایی فارسی‌(کلیات)، رویکرد شاعران از سرودن حماسه ملی به حماسه دینی، امام‌علی (ع) درون‌مایه حماسه‌های دینی و حمله حیدری و شاعران حمله سرا نوشته شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس