خانه / کتاب شناخت / آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت اثر ابوالفضل خطیبی
کلیک کنید

آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت اثر ابوالفضل خطیبی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت اثر ابوالفضل خطیبی است. این کتاب به بررسی هجونامه منسوب به فردوسی و بررسی تحلیلی؛ تصحیح انتقادی و شرح بیت های آن می پردازد. هجونامه، قطعه‌ای است منسوب به فردوسی که می‌گویند در هجو سلطان محمود غزنوی سروده شده است. این بیت‌ها در مقدمه شاهنامه در شرح زندگانی فردوسی در بخش روابط شاعر با سلطان محمود غزنوی و یا در پایان شاهنامه درج شده است. در فصل یک این کتاب و درباره بررسی تحلیلی آن ابیات آمده است : برای شخصیت بلند همت و منیع الطبعی…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 4.7 ( 1 امتیازات)
0

آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت اثر ابوالفضل خطیبی

باشگاه شاهنامه پژوهان _ کتابشناخت : کتاب آیا فردوسی محمود غزنوی را هجو گفت اثر ابوالفضل خطیبی است. این کتاب به بررسی هجونامه منسوب به فردوسی و بررسی تحلیلی؛ تصحیح انتقادی و شرح بیت های آن می پردازد.
هجونامه، قطعه‌ای است منسوب به فردوسی که می‌گویند در هجو سلطان محمود غزنوی سروده شده است. این بیت‌ها در مقدمه شاهنامه در شرح زندگانی فردوسی در بخش روابط شاعر با سلطان محمود غزنوی و یا در پایان شاهنامه درج شده است.

در فصل یک این کتاب و درباره بررسی تحلیلی آن ابیات آمده است : برای شخصیت بلند همت و منیع الطبعی چون فردوسی؛ سرودن هجونامه رکیک؛ برخلاف طبیعت نجیب و شریف وی بود. فردوسی در بسیاری بیت ها شکوه پادشاهی و بخشندگی و بزرگی محمود را می ستاید و چگونه می توان فرض کرد که وقتی صله دریافت نکرد؛ همان پادشاهی را که با فریدون هم سنگ دانسته بود به شیوه بازاریان و لوطیان هجو بگوید؛ در حالی که از شاهنامه پیداست شاعر نه تنها شیفته و عاشق ثروت نبوده ؛ با حرص و آز نیز سخت دشمنی داشته است. این شیوه شاعران گدا صفت است که در به در گدایی می کنند و این تذکره نویسان تند که فردوسی را همراه با مجلدات عظیم شاهنامه و ماسه گدایی در دست به دربارهای پادشاهان و والیان محلی مازندران و قهستان و بغداد روانه می کنند. از سویی دیگر فردوسی سرودن شاهنامه را با میل خود سال ها پیش از پادشاهی محمود آغاز کرده بود ؛ نه به فرمان محمود و از همین رو ؛ وقتی بر اثر بدگویی حاسدان؛ پاداش پرخوری دریافت نکرد آیا می تواند برای نوشتن هجویه حق داشته باشد ؟!

این کتاب در ۲۲۶ رویه و از سوی نشر پردیس دانش منتشر شده است.

کلیک کنید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

کلیک کنید
باز کردن چت
باشگاه شاهنامه پژوهان
درودبرشما

اگر برای سفارش از فروشگاه باشگاه شاهنامه پژوهان پرسشی دارید پیام خود را بگذارید


با سپاس